Η σειρά ηλεκτρονικών παιχνιδιών «Civilization» αποτελεί δημιούργημα του παραγωγού και δημιουργού ψηφιακών παιχνιδιών Sid Meier. Όλα τα παιχνίδια της σειράς ακολουθούν το ίδιο μοτίβο. Πρόκειται για παιχνίδια στρατηγικής στα οποία ο παίκτης καλείται να αναλάβει ένα ιστορικό πολιτισμό και να αναπτύξει την φανταστική αυτοκρατορία του δια μέσου τον διαφορετικών περιόδων του παρελθόντος αλλά και του μέλλοντος (Sakic & Varga, 2015).


Ο παίκτης καλείται να εκμεταλλευτεί τους φυσικούς πόρους που βρίσκονται στο παιχνίδι, να συνάψει εμπορικές συμφωνίες με άλλους πολιτισμούς, να χτίσει πόλεις, να διεξάγει πολεμικές συγκρούσεις με σκοπό να αναδείξει τον πολιτισμό του ως τον ισχυρότερο στο παιχνίδι (Squire, 2008).

Το πρώτο «Civilization» διατέθηκε στο κοινό το 1991 και έκτοτε έχουν εκδοθεί 13 διαφορετικές εκδόσεις του παιχνιδιού καθώς και πολλά πακέτα επέκτασης των ήδη υπαρχόντων εκδόσεων (expansion packs). Παρόλο που η έκδοση του 1991 δεν φαίνεται ιδιαίτερα περίπλοκη στα μάτια μας σήμερα τότε αποτέλεσε κάτι πρωτοποριακό, καθώς την εποχή εκείνη οι διαθέσιμοι πόροι για ανάπτυξη ψηφιακών παιχνιδιών υπολογιστών ήταν περιορισμένοι λόγω του περιορισμένου αριθμού ιδιοκτητών προσωπικών υπολογιστών, με αποτέλεσμα να αποτελέσει σημείο αναφοράς λόγω της πολυπλοκότητας του σε σχέση με τα αντίστοιχα παιχνίδια στρατηγικής της εποχής (Sid Meier’s Civilization: The complete evolution timeline ,2017). 

To 1994 και 1995 εκδόθηκαν τα Colonization και CivNet αντίστοιχα. Άξιο αναφοράς αποτελεί η ξεχωριστή αυτή έκδοση CivNet η οποία βλέποντας το διαδίκτυο να εισέρχεται δειλά δειλά στα σπίτια πρόσθεσε τη δυνατότητα επιλογής διαδικτυακού παιχνιδιού μεταξύ των χρηστών (Civilization Series, 2017). Όσο τα χρόνια περνούσαν και οι υπολογιστές εξελίσσονταν σε σχέση με τις δυνατότητες τις οποίες παρείχαν έτσι και η σειρά βελτιωνόταν και αποκτούσε περισσότερα στοιχεία. Το 1996 ήταν η χρονιά του «Civilization II» ενώ το 2001 στην αυγή του 21ου αιώνα κυκλοφόρησε το «Civilization III». Πλέον με τους υπολογιστές να αποτελούν κομμάτι της διασκέδασης του κοινού, οι ανάγκες για βέλτιστα γραφικά και καλύτερες δυνατότητες διασύνδεσης Online μεταξύ των παικτών, οδήγησαν στη δημιουργία του «Civilization IV» το οποίο διακρινόταν από ένα βελτιωμένο σύστημα τεχνίτης νοημοσύνης (Famularo, 2016) απαιτώντας από τον χρήστη μια πιο εξεζητημένη αντίληψη και συμπεριφορά (Wainwright, 2014) . Με την μαζική είσοδο των έξυπνων τηλεφώνων στην αγορά ανέκυψε η ανάγκη για δημιουργία παιχνιδιών τα οποία θα είναι συμβατά με τις κινητές αυτές συσκευές. Έτσι ο έτος 2009 ήταν η πρώτη φορά που ένα παιχνίδι της σειράς «Civilization» έφερε την επανάσταση καθώς εκτός από προσωπικούς υπολογιστές αναπτύχθηκε στις κονσόλες Wii, Xbox 360 καθώς και σε κινητές συσκευές με λειτουργικό Windows και IOS (Civilization Revolution, n.d). Ακολούθως το 2010 ήρθε το «Civilization V» το οποίο εισήγαγε σε μεγάλο βαθμό τρισδιάστατη απεικόνιση των αντικειμένων του παιχνιδιού (Civilization Series, 2017) ενώ το σύστημα μάχης εξελίχθηκε ραγδαία καθώς απαίτησε από τους χρήστες μια πιο στρατηγική και επιτηδευμένη προσέγγιση (Famularo, 2016). Η αντίστοιχη παραλλαγή του παιχνιδιού για κινητές συσκευές με λειτουργικό σύστημα Android ήρθε το 2011. Η τελευταία και πιο πλήρης έκδοση η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται προς διάθεση είναι το «Civilization VI» το οποίο χαρακτηρίζεται από λεπτομερείς γραφικές αναπαραστάσεις, πληθώρα ποικιλίας δυνατοτήτων και επιλογών, ανεπτυγμένο σύστημα νοημοσύνης, απροβλημάτιστη διαδικτυακή εμπειρία παιχνιδιού καθώς και μια σειρά από άλλες βελτιώσεις οι οποίες ήρθαν για να ενισχύσουν την πιο πετυχημένη σειρά παιγνιδιών στρατηγικής εδώ και 25 χρόνια (Civilization Series, 2017). Κλείνοντας αξίζει να αναφερθεί πως διάφοροι εκπαιδευτικοί αναλογιζόμενοι την πιθανή εκπαιδευτική του δυναμική επιχείρησαν να το εισάγουν στην αίθουσα διδασκαλίας με πρώτο τον εξέχοντα ερευνητή στο τομέα των εκπαιδευτικών παιχνιδιών Squire το 2005 (Sakic & Varga, 2015), προσπάθειες οι οποίες εντέλει οδήγησαν στην ανάπτυξη ενός καθαρά εκπαιδευτικού παιχνιδιού βασισμένο στη σειρά, το «CivilizationEdu» το οποίο αναμένεται στα τέλη του 2017 και πρόκειται να συμπεριλαμβάνει πέραν του παιχνιδιού οδηγίες,συμβουλές και εκπαιδευτικά videos προς τους καθηγητές που σκοπεύουν να το χρησιμοποιήσουν για να ενισχύσουν τη διδασκαλία τους (Frank, 2016).

Βιβλιογραφία

Šakic, M. & Varga, V. (2015, September) VIDEO GAMES AS AN EDUCATION TOOL. Paper presented at the Sixth International Conference on e-Learning (eLearning-2015),

Sid Meier’s Civilization: The Complete Evolution Timeline (2017). https://inside.worldgaming.com/sid-meiers-civilization-evolution-timeline/ “>Retrieved October 1, 2017, by https://inside.worldgaming.com/sid-meiers-civilization-evolution-timeline/

Squire, K.D. (2008). Video games and education: Designing learning systems for an interactive age. Educational Technology. 48 (20). 17-26

Familaro, J. (2016) The Evolution of ‘Civilization’ Over 25 Years One of the gaming’s classic franchises continues to conquer. https://www.inverse.com/article/22373-civilization-“>Retrieved October 1, 2017, by https://www.inverse.com/article/22373-civilization-