Χιλιάδες παιδιά ανά τον κόσμο αφιερώνουν αρκετό χρόνο ημερησίως για να δημιουργήσουν τις δικές τους κατασκευές μέσα από το Minecraft, ένα παιχνίδι στρατηγικής από την Microsoft.  Αρκετοί εκπαιδευτικοί αξιολογούν πως πέραν του στοιχείου της διασκέδασης που επιφέρει στον χρήση, το παιχνίδι διαθέτει σημαντικό εκπαιδευτικό αποτύπωμα. Έχουν όμως δίκιο;  H απάντηση στο άρθρο που ακολουθεί. 


Τι ειναι το Minecraft;

To Minecraft είναι ένα παιχνίδι κατασκευών στο οποίο ο χρήστης καλείται εντός του εικονικού κόσμου να τοποθετήσει και να παραμετροποιήσει κάποια τούβλα, ή όπως αποκαλούνται στον κόσμο αυτό, blocks, με απώτερο στόχο την δημιουργία κατασκευών, λειτουργικών ή μη. Στον χρήστη δίνεται η δυνατότητα να επιλέξει από μια σειρά σεναρίων τα οποία θα παίξει τα οποία διακρίνονται σε δημιουργικά, περιπέτειας και επιβίωσης. Παράλληλα ο παίκτης καλείται αν επιλέξει αν θα παίξει online, ταυτόχρονα με άλλους παίκτες, ή μόνος του (Nebel, Schneider & Rey, 2015).

Έχει όμως το Minecraft τα χαρακτηριστικά εκείνα τα οποία δύναται να το καταστήσουν εκτός από ψυχαγωγικό εργαλείο, χρήσιμο και εκπαιδευτικά;

Το εκπαιδευτικό υπόβαθρο του Minecraft

Η φύση του παιχνιδιού η οποία εμπλέκει τον παίκτη σε προβλήματα με διάφορα αντικείμενα τα οποία αλληλοεπιδρούν με τις αποφάσεις του, η πλειάδα των επιλογών τις οποίες επιτρέπει στο χρήστη, η ελευθερία κίνησης και επιλογών από τη δημιουργία του χαρακτήρα μέχρι την ανάπτυξη των κατασκευών, τον κάνει δημιουργό και όχι απλό καταναλωτή με αποτέλεσμα το Minecraft να θεωρείται ένα εργαλείο το οποίο εμπεριέχει πολλά από τα στοιχεία των θεωριών του κονστρουκτιβισμού (Overby & Jones, 2015; Nebel, Schneider & Rey, 2015), ανεγείροντας το ως μια ιδιαίτερα προσοδοφόρα και πολλά υποσχόμενη εφαρμογή σε οποιαδήποτε τάξη (Petrov, 2014).

Το ιδιαιτέρα χρήσιμο σενάριο της δημιουργικότητας είναι αυτό το οποίο παρέχει τις περισσότερες δυνατότητες για εκπαιδευτική χρήση, καθώς οι παίκτες διαθέτουν απεριόριστα υλικά για την ανάπτυξη των κατασκευών τις οποίες επιθυμούν, χωρίς να περιορίζονται από άλλες δικλίδες όπως τις αργές μετακινήσεις από το ένα μέρος στο άλλο ή το κίνδυνο που βιώνει ο εικονικός τους χαρακτήρας στο σενάριο επιβίωσης (Overby & Jones, 2015).

Το παιχνίδι είναι εξαιρετικά εύκολο να εγκατασταθεί και να μπορέσει να λειτουργήσει ακόμα και σε υπολογιστικά συστήματα ή κινητές συσκευές με χαμηλές υλικοτεχνικές υποδομές αν και για να γίνει εφικτό το διαδικτυακό παιχνίδι απαιτείται προφανώς σύνδεση στο internet (Overby & Jones, 2015; Nebel, Schneider & Rey, 2015). Οι προσφερόμενες δράσεις που μπορούν να υλοποιηθούν μέσα στο κόσμο του είναι ποικίλες με αποτέλεσμα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενίσχυση διάφορων διδακτέων αντικείμενων όπως τέχνες, περιβαλλοντική ευαισθησία, αρχιτεκτονική, μηχανική, φυσική, μαθηματικά και ιστορία, επιτρέποντας με ευκολία την προσέγγιση τους διαθεματικά (Petrov, 2014; Overby & Jones, 2015).

Τα οφέλη που έχουν συνδεθεί με την χρήση του Minecraft για εκπαιδευτικούς σκοπούς είναι πολλά με πιο σημαντικά τη σύνδεση με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, την ενίσχυση της δημιουργικότητας και την καλλιέργεια του ψηφιακού αλφαβητισμού, σε ένα περιβάλλον με αυξημένο κίνητρο (Petrov, 2014; Nebel, Schneider & Rey, 2015) ενώ αν χρησιμοποιηθεί διαδικτυακά με τη συμμετοχή πολλών παικτών, αυξάνει τη συνεργασία και ομαδικότητα των μαθητών λειτουργώντας ως εργαλείο κοινωνικού κονστρουκτιβισμού (Nebel, Schneider & Rey, 2015).

Κλείνοντας, αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχει και εκπαιδευτική έκδοση του Minecraft, το MinecraftEDU το οποίο παρέχει τα κατάλληλα εργαλεία στους δασκάλους για αξιολόγηση των κινήσεων των μαθητών – παικτών, ευκολότερη διαχείριση του παιχνιδιού και μια σειρά από άλλα αντικείμενα για την ομαλή προσαρμογή του στην εκπαιδευτική διαδικασία (Nebel, Schneider & Rey, 2015).

Βιβλιογραφία

Nebel, S., Schneider, S., & Rey, G. D. (2016). Mining Learning and Crafting Scientific Experiments: A Literature Review on the Use of Minecraft in Education and Research. Educational Technology & Society, 19 (2), 355–366.

Overby, A., & Jones, B. L. (2015). Virtual LEGOs: Incorporating Minecraft Into the Art Education Curriculum. Art Education68(1), 21-27.

Petrov, A. (2014). Using Minecraft in education: A Qualitative study on benefits and challenges of game-based education (Unpublished doctoral dissertation). University of Toronto, Canada.