Τρίτη, 22 Ιανουαρίου 2019 13:08

10 συσχετισμοί της Νευρολογίας με την Παιχνιδοποίηση στην Διαδικτυακή Μάθηση

Written by

Είναι γνωστό ότι η παιχνιδοποίηση είναι μια τεχνική εμπλοκής που επιτρέπει τη δημιουργία ενός βαθύτερου δεσμού μεταξύ του χρήστη και του προϊόντος. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι εξηγεί η νευροψυχολογία (νευροεπιστήμη) για την περί του λόγου σχέση;

1. Σφυρηλασία συναισθηματικής σύνδεσης

Η συσχέτιση περιλαμβάνει τη δημιουργία συγκείμενου γύρω από τη μαθησιακή δραστηριότητα συσχετίζοντας την με τον εκπαιδευόμενο και τα ενδιαφέροντα του. Σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Reading, η διάσπαση της προσοχής του μαθητή επηρεάζεται από τη συναισθηματική σύνδεση του με τη δραστηριότητα.

"Βρήκαμε ότι η προσοχή των συμμετεχόντων επηρεάζεται από το συναίσθημα και την σημαντικότητα την οποία αυτοί δίνουν σε μια πληροφορία. Σαν αποτέλεσμα δίδεται μεγαλύτερη προσοχή σε ιδιαίτερα ζωντανές πληροφορίες ή λεπτομέρειες σχετικές με αυτές, ενώ η διατήρηση των πληροφοριών χαμηλής προτεραιότητας είναι μειωμένη" Michiko Sakaki

 

2. Ανάκληση πληροφορίας 

Ο ιππόκαμπος είναι μια περιοχή στο κάτω τμήμα του εγκεφάλου, η οποία είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνη για την ανάκληση γνώσεων. Κατά τη διάρκεια της μάθησης, μια ισχυρή ενεργοποίηση του ιππόκαμπου καθιστά το περιεχόμενο ευκολότερο προς ανάκληση από τον μανθάνοντα (Foerde & Shohamy, 2011). Σε κλινικές δοκιμές, το παιχνίδι έχει αποδειχθεί ότι διεγείρει αυτές τις συνθήκες. 

"Ο προσδιορισμός μιας άμεσης σύνδεσης μεταξύ της διέγερσης των νευρικών κυκλωμάτων και του παιχνιδιού είναι ένα βασικό βήμα για την απελευθέρωση των δυνατοτήτων των εργαλείων που βασίζονται στο παιχνίδι, εμπνέοντας θετική συμπεριφορά και να βελτιώνοντας την υγεία" - Brian Knutson, αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας και νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.


3. Παραγωγή ντοπαμίνης

Η ντοπαμίνη απελευθερώνεται κάθε φορά που ανταμειβόμαστε για την επίτευξη μιας επιτυχημένης δραστηριότητας. Η παιχνιδοποίηση επικεντρώνεται στην παροχή άμεσης ανατροφοδότησης στους μαθητές. Έτσι, δίνοντας εικονικές ανταμοιβές για την επίτευξη μαθησιακών στόχων, οι μαθητές αρχίζουν να συσχετίζουν τη μάθηση με θετικά συναισθήματα, προτρέποντάς τους εαυτούς τους να προσπαθήσουν να επαναλάβουν το εν λόγω συναίσθημα, ουσιαστικά αναζητώντας δηλαδή περισσότερη μάθηση.

the neuroscience of gamification in online learning 1

4. Ο εγκέφαλος επεξεργάζεται ευκολότερα ιστορίες από ότι στείρα δεδομένα

 Ένα από τα βασικά συστατικά ενός συναρπαστικού παιχνιδιού είναι μια καλή ιστορία. Οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται ιστορίες καλύτερα από τις λίστες ανεξάρτητων γεγονότων (πχ ημερομηνίες στο μάθημα της Ιστορίας ή καταλόγους άγνωστων λέξεων στο μάθημα των αρχαίων Ελληνικών). Αυτό δεν είναι μόνο θέμα προτίμησης. είναι μια φυσιολογική επιταγή. Όταν ασχολούμαστε με μια ισχυρή αφήγηση, ο εγκέφαλος απελευθερώνει οξυτοκίνη - μια χημική ουσία που δημιουργεί συναισθήματα εμπιστοσύνης και συμπάθειας. Ως αποτέλεσμα, όταν ο εγκέφαλος λαμβάνει πληροφορίες που παρουσιάζονται ως ιστορία, τις αναγνωρίζει ως εγκυρότερες σε σχέση με την απαρίθμηση δεδομένων.  

5. Τα badges (κονκάρδες) και οι ανταμοιβές ενεργοποιούν την απελευθέρωση σεροτονίνης

 Η σεροτονίνη είναι μια ορμόνη που κυβερνά τη συνολική μας διάθεση. Πολλή σεροτονίνη μας φτιάχνει την διάθεση ενώ λίγη από αυτή μπορεί να μας κάνει γκρινιάριδες. Εκτός από την κατανάλλωση ωραίου φαγητού, η απελευθέρωση σεροτονίνης ενεργοποιείται επίσης από την απομνημόνευση προηγούμενων επιτυχιών. Ακόμα και τα πιο τυποποιημένα συστήματα διαχείρισης μάθησης επιτρέπουν στους μαθητές να παίρνουν μια γρήγορη δόση σεροτονίνης όταν εκείνοι ανατρέχουν στις ανταμοιβές που έχουν κερδίσει στο σύστημα σε παλαιότερο στάδιο. 

6. Το παίξιμο παιχνιδιών παράγει ενδορφίνες στον οργανισμό μας

 Η συγκίνηση και ο ενθουσιασμός του παιχνιδιού είναι το αποτέλεσμα της απελευθέρωσης των ενδορφινών. Οι ενδορφίνες είναι το φυσικό παυσίπονο του σώματος, αλλά μπορούν επίσης να μειώσουν τα επίπεδα άγχους ή ακόμη και να δημιουργήσουν μια αίσθηση ευφορίας. Σε συνδυασμό με άλλους νευροδιαβιβαστές, αυτό βοηθά στη δημιουργία ενός ιδανικού περιβάλλοντος για εστιασμένη μάθηση.

7. Παίζοντας παιχνίδια ο εγκέφαλος μας διατηρείται σε φόρμα

Μελέτες έχουν δείξει ότι το παιχνίδι μπορεί να βελτιώσει τις λειτουργίες του εγκεφάλου. Σε μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Horizon του BBC, μια δοκιμαστική ομάδα ηλικιωμένων συμμετείχε σε ένα δημοφιλές παιχνίδι αγώνων ταχύτητας για 15 ώρες σε διάστημα 5 εβδομάδων. Όταν αξιολογήθηκαν μετά από αυτή την περίοδο, οι βαθμολογίες της μνήμης και της κλίμακας προσοχής παρουσίασν βελτίωση κατά περίπου 30%.

8. Το παιχνίδι μειώνει το άγχος

Η κορτιζόλη είναι γνωστή ως ορμόνη του στρες και ελέγχει την αντίδραση του σώματος σε αγχωτικές καταστάσεις. Όταν πρόκειται για μάθηση, τα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης ωθούν τον εγκέφαλο στη λειτουργία επιβίωσης και αποσπούν την προσοχή  του από την μάθηση για να αντιμετωπίσουν το ενδεχόμενο άγχος. Τα αποτελέσματα μιας μελέτης του Διεθνούς Πανεπιστημίου του Texas A & M έδειξαν ότι τα "παιχνίδια μειώνουν την κατάθλιψη και την επιθετικότητα των παικτών μέσω της διαχείρισης της διάθεσης".


9. Η παιχνιδοποίηση βοηθά στην αντιμετώπιση της γνωστικής υπερφόρτωσης

Ο εγκέφαλος μπορεί να χειριστεί μόνο ένα πεπερασμένο μέγεθος πληροφοριών. Εάν το γνωστικό φορτίο είναι υπερβολικά μεγάλο, ο εκπαιδευόμενος μπορεί να χάσει πληροφορίες, με αποτέλεσμα την ελλιπή εκπαίδευσή του. Ένας τρόπος με τον οποίο η παινχιδοποίηση μπορεί να αντιμετωπίσει το υπερβολικό γνωστικό φορτίο είναι να παρουσιάσει τη μάθηση σε μια μορφή που βασίζεται περισσότερο σε παιχνίδι, δηλαδή σε πρόκληση. Μαζί με τα άλλα νευρολογικά οφέλη που επιφέρει η παιχνιδοποίηση, αυτή η προσέγγιση βοηθά στη διάσπαση της μάθησης σε μικρότερα κομμάτια τα οποία είναι ευκολότερα αφομοιώσιμα από τον μανθάνοντα.


10. Διδασκαλία δεξιοτήτων που απαιτούνται σε εργασιακά περιβάλλοντα

 Το εργατικό δυναμικό γεμίζει με ανθρώπους που μεγάλωσαν παίζοντας πολύπλοκα βιντεοπαιχνίδια που απαιτούν πολύπλοκο συντονισμό. Δίνοντας εντολή σε έναν ρωμαϊκό στρατό για προέλαση εναντίων του εχθρού του ή διαχειρίζοντας της εγκαταστάσεις μιας εικονικής πόλης, οι παίκτες μπορούν να αποκτήσουν δεξιότητες όπως διαχείριση πόρων και ιεράρχηση προτεραιοτήτων.

«Αυτοί οι νέοι (οι gamers) μπορεί να είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να τροποποιούν εύκολα τα καθήκοντά τους, να προσαρμόζονται στις νέες πληροφορίες και να τροποποιούν τη στρατηγική τους καθώς τους τίθενται νέες απαιτήσεις και πληροφορίες». - Judy Willis, M.D., Αμερικανική Ακαδημία Νευρολογίας

Με την βοήθεια της παιχνιδοποίησης και της μάθησης με βάση το παιχνίδι, η επιστημονική κοινότητα διεξάγει όλο και περισσότερη έρευνα σχετικά με τη δύναμη του παιχνιδιού σε σενάρια που δεν αφορούν τα παιχνίδια, παράγοντας εξαιρετικά αποτελέσματα στον τομέα της εκπαίδευσης και της μάθησης

Το άρθρο δημοσιεύτηκε σε αγγλική μορφή από την Juliette Denny 

Read 580 times Last modified on Παρασκευή, 01 Φεβρουαρίου 2019 07:29
More in this category: « Blind Kahoots